Maatwerk Fotografie

                                                                                                Nederland - Netherlands

                                                                          K9 and Sports - Dit is wat wij doen!


Al onze actieve ondersteuners werken in minimaal één van onze werkgroepen:

1. Samenwerking met overheid, organisaties en bedrijven met K-9-programma's
Het is ons doel dat hondensportwedstrijden en fokselectietesten daadwerkelijk een test weerspiegelen van die kenmerken die relevant zijn voor hondensport. Om dit te laten gebeuren, moeten de hondensport en hondensportwereld samenwerken aan goede regelgeving. We zijn al in gesprek met belanghebbenden in verschillende landen waaronder Europa, de VS en Zuid-America. Onze eerste test voor actie in dit opzicht is de herziening van de regelgeving voor de fokselectie van de Duitse Mechelse Vereniging (DMC).


2. Promotie van nieuwe initiatieven: internationaal - Youngstars én volwassenen

In tijden waarin mensen zich afwenden van de natuur, richting digitalisering, zijn wij ons ervan overtuigd dat de hondensport, de band met dieren en de tijd in de natuur niet verloren mogen gaan maar juist ondersteund moeten worden. We doen dit met ons Youngstars-initiatief, gericht op jongeren tot 25 jaar, en deze is al volop van kracht.

  • Voor jongeren onder de 25 jaar beidt K9andSports gratis plekken toe op seminars en workshops werkhondensporten, zoek- en reddingswerk, fysiotherapie, ontwikkeling van helpers, politie- en speurhondenwerk en nog veel meer. 
  • Binnen een paar maanden volgden ruim 30 Youngstars cursussen in Duitsland, de VS, Brazilië, Polen, Zweden en Tsjechië. We zijn een online cursus voor pakwerkers gestart, onder leiding van Jany Böhm.
  • In 2022 vond in Duitsland een succesvol IGP-kamp plaats met meer dan 160 deelnemers onder de 25 jaar; K9andSports brengt dit concept naar andere landen. In 2023 zal zo’n Youngstars Camp plaatsvinden in de VS en Zweden.
  • We zijn net begonnen met het ontwikkelen van concepten om volwassenen – geïnteresseerd in een actief leven met hun honden – kennis te laten maken met vele mogelijkheden. Het is ons plan om samen te werken met lokale clubs die zich inzetten voor moderne trainingen en nieuwe perspectieven een plek bieden waar ze naartoe kunnen komen.



3. Publieke relaties

Onze werkgroep Public Relations houdt zich niet alleen bezig met social media en onze website, overigens: geen kleine opgave! Ons hoofddoel is om de sport en het trainen met werkhonden naar mensen te brengen die het nog niet hebben meegemaakt. We willen hondensportevenementen openstellen voor een nieuw publiek (CACIT lijkt een goede start te hebben gemaakt). We willen de taken en voordelen van werkhonden aan het publiek uitleggen en hondenbezitters misschien kennis laten maken met een training door mensen die een schat aan ervaring hebben in het aanleren van zeer complex gedrag aan honden.


4. Wij noemen het lobby-en                                                                                        

Als pleitbezorger voor werkhonden en werkhondensport richten wij ons specifiek tot internationale organisaties zoals FCI, FMBB en WUSV, maar ook tot nationale fokkerijverenigingen zoals VDH, SV en DMC. We hebben het geluk dat we actieve supporters hebben die al relevante posities en connecties hebben waar ze gebruik van kunnen maken. We willen ervoor zorgen dat de belangen van werkhonden en werkhondensporten adequaat worden vertegenwoordigd: wanneer er nieuwe wetten worden aangenomen, wanneer er nieuwe competitieregels worden ingevoerd. We nemen actief deel aan discussies met belanghebbenden, zowel binnen verenigingen als bij de Europese Commissie.


5. Dierenwelzijn en wetenschap
Het welzijn van werkhonden is belangrijk voor ons en dat geldt ook voor de dierenwelzijnswetgeving. Beslissingen moeten worden genomen op basis van wetenschappelijk bewezen feiten en alleen op die basis kunnen vruchtbare discussies ontstaan. In een aparte werkgroep houden we ons bezig met de wetenschappelijke status van effectieve en humane trainingsmethoden, de vererving van kenmerken en andere vragen die beantwoord moeten worden om deze met besluitvormers te kunnen bespreken.

E-mailen
Bellen
Instagram